Toto podobenství o rozsévači je první z řady podobenství o Božím království, které pronesl Ježíš v Jezerní řeči (srv. Mt 13,1-52). Je vzato z denního života a práce palestinského rolníka. Bývá nazýváno podobenstvím o rozsévači. Vhodněji by však mělo být nazýváno podobenstvím o rozličné půdě, do které rolníkovo símě zapadá. Ne na rozsévače, nýbrž na různou zemi, do které padá rolníkovo símě, je v podobenství kladen důraz. Semeno je dobré, ale ne stejně dobrá a připravená je půda, do které símě zapadá. Užívané označení podobenství o rozsévači je z úcty ke stáří tohoto pojmenování, protože sahá do prvokřesťanských dob.
Evangelista Lukáš poznamenává, že Ježíš pronesl podobenství, když přečetný zástup a lidé z měst se k němu hrnuli. Kolem Genezaretského jezera vedla totiž stará cesta, která spojovala Damašek a východní země se Středozemním mořem a Egyptem a byla používána v této době poutníky, kteří se ubírali do Jeruzaléma...
Okolí Genezaretského jezera je krásným koutkem Palestiny, zvláště na jaře, když pahorky a údolí jsou pestrým kobercem květů. Genezaretské jezero je obklopeno pohořím, jen na severu a na jihu, při vtoku a výtoku Jordánu, se rozprostírá rovina s úrodnými políčky. Avšak políčka na svazích pahorků jsou skalnatá, často jen s tenkou vrstvou prsti, a když jim není věnována dostatečná péče, jsou zamořena trním a plevelem, na který je Palestina bohatá. Kolem dokola viděli Ježíšovi posluchači malé úzké dílce podobných políček, z nichž jedno si vzal Spasitel za předmět svého podobenství. Je to příběh z denního života, ale s hlubokou duchovní skutečností.
Vyšel rozsévač rozsévat své símě: Bylo to po prvních deštích, asi v listopadu. Na galilejských hornatých polích nemůže ani mít símě jiný osud, než ten, který je vylíčen v podobenství. Některé zapadne na cestu a na okraj cesty. I za časů Kristových si lidé nejednou zkracovali cestu polem a na místech nedávno obdělaných vznikaly pěšiny. Talmud mluví o podobných cestách (Peach 2,1). Zrno, které padne na tyto pěšiny, je pošlapáno pocestnými nebo sezobáno ptáky. Jiná část osiva padne na půdu skalnatou se slabou vrstvou prsti.
Vlivem spodního tepla brzy vzklíčí, ale nemá dostatek prsti, nezapustí do hloubky kořínky a stačí několik teplých dnů, aby vše uschlo. V Palestině to bývá v době, kdy vane jihovýchodní vítr, který následuje po deštivém počasí, a kdy i v listopadu bývá síla slunečních paprsků ještě značná. Jiné seménko zapadlo mezi trní, do země, která nebyla dobře připravena. Palestinský rolník se mnohdy spokojil s tím, že místo aby plevel vyplel, plevel jenom posekal a spálil. Tak se stalo, že kořínky plevele a trní zůstaly v zemi, trní vyrůstalo s obilím, odnímalo obilí vzduch a světlo, až je udusilo. Jiné símě konečně zapadlo do dobré půdy. Velká úrodnost staré Palestiny je dokázána jak Biblí (Gen 16,12), tak i starověkými spisovateli (Herodot), a ještě dnes, v některých zvláště úrodných krajích (oázy u Jericha), se vyskytují klasy o 4 až 6 řadách, takže Ježíšovo slovo o užitku až stonásobném, není nemožností.
Podobenství je uzavřeno zvoláním: Kdo má uši k slyšení, slyš! U Semitů, kde ústní podání bylo hlavním prostředkem výuky, to nebyl řečnický obrat, nýbrž důrazná výzva, vrýt si v mysl a uvést je ve skutek. Po tomto zvoláni žádají učedníci Pána o výklad podobenství. Dříve než vyloží podobenství o rozsévači, praví Spasitel hlubokou větu o účelu podobenství vůbec. Kristova nauka nepřináší stejné ovoce u všech. Někteří nemají dobrou vůli, jako například farizeové. Mnozí by měli dobrou vůli, ale stále ještě nechápou pravý smysl Božího království a zaměňují je s falešnými představami o časném království. Představy lidu jsou stále příliš hmotné, a když k těmto blouznícím zástupům mluví Ježíš, musí mluvit tak, aby je přitáhl a zároveň vyvedl z klamu. Boží království již nastávalo, ale nikoliv království podle jejich blouznivých představ. Proto Ježíšovo kázání mělo zároveň ukázat i neukázat, otevřít oči pravdě a zavřít je neuskutečnitelným snům. Proto Pán používá podobenství, které je jasné, ale zároveň temné, výmluvné, ale také zastřené. Řeč podobenství je řečí symbolickou. Symbol může být světlem anebo tmou. Světlem pro toho, kdo za symbolem poznává skutečnost, tmou pro toho, kdo zůstane lpět na liteře.
Jan Merell – Setkání s Ježíšem