Velmi krásná epizoda, která se těsně váže k Janovu úryvku o svatbě v Káně, je ta, jež nám předvádí zápas kananejské ženy s Ježíšem. Žena, která ví, že nepatří k vyvolenému lidu, a proto nemá žádná práva, si nemůže dělat velkou naději. A přece se vrhá cele do boje, aby si na Ježíšovi vynutila, co chce.
A hle, jedna kananejská žena z těch končin vyšla a volala: „Smiluj se nade mnou, Pane, Synu Davidův! Má dcera je zle posedlá!“ (v. 22). Všimněme si důraznosti této prosby: v apelu na Ježíšův původ a na moc mesiánských slibů, které na něm spočívají – Synu Davidův; v tom, že ho nazývá Pane, titulem, který zahrnuje otevřenost vůči tajemství Boží všemohoucnosti; ve slovech, která vybízejí k soucitu – Smiluj se nade mnou a ve vylíčení, jak trpí její dcera. To všechno je vlastně smutná a působivá řeč.
Velmi krásná je také identifikace matky s dcerou: Smiluj se nade mnou, ta, která trpí, je má dcera, ale já trpím zároveň s ní, proto tě já žádám o smilování. Ovšem Ježíš ji neposlouchá, neodpoví jí ani slůvkem (srv. v. 23).
Kananejská žena má intenzivní pocit osamocení a zavržení a úporně začíná zápasit, aby dostala, co chce.
On odpověděl (druhé odmítnutí): „Jsem poslán jen ke ztraceným ovcím z lidu izraelského.“ (v. 24). Je to zjevně rozhodující odpověď, protože Ježíš definuje hranici svého poslání.
V tomto okamžiku by se žena, kdyby byla měla neposlušnost mysli jako Jób, byla pustila do spílání Božímu plánu, který nedokáže překročit malé hranice pyšného lidu, zahleděného do sebe a neschopného brát na vědomí sousedy. Byla by rovnou začala útočit a napadat.
Ale ona se Pánu klaní a říká: Pomoz mi! (v. 25). Zápas pokračuje, ovšem v tónu lásky, citu a milosrdenství, protože Kananejka si je jistá Ježíšovým milosrdenstvím víc, než kolik jeho slova si dovolují myslet.
Zdá se, jako by intuitivně říkala: Znám tě a vím, že mi můžeš a chceš pomoci, vím, že se chováš tímto způsobem, abys mě zkoušel. Podstoupí zkoušku a dokáže jí postihnout aspekt očištění své víry. A tak ji prožívá pokorně, rozhodně a klidně.
A je odmítnuta potřetí, velmi tvrdě: Nesluší se vzít chléb dětem a hodit jej psům. (v. 26). Ta slova zní jako nacionalistická urážka, mohla by vyvolat vzpouru, hněv, neuvěřitelné vnitřní roztrpčení. Zápas mezi Bohem a člověkem vrcholí. Je to hluboce mystická elevace a je mimořádné vidět, jak žena v absolutní poslušnosti své mysli, místo aby zlořečila a útočila proti Ježíšovi, dokáže dokonce projevit smysl pro humor – tak svobodná a plná důvěry se cítí: Ovšem, Pane, jenže i psi se živí z drobtů, které spadnou ze stolu jejich pánů. (v. 27).
Tato odpověď je neporovnatelně svrchovaná, typická pro osobu, která opravdu, vzdor slovům, jež vyslechla, věří v Ježíše, v Boží milosrdenství a v univerzální moc smlouvy. Tak žena vítězí.
A Ježíš chce být poražen. Tajemství zápasu s Bohem spočívá právě ve skutečnosti, že anděl je rád, že je poražen Jákobem (srv. Gn 32, 23 nn.). Jak praví rabínská moudrost: Bůh je rád, že je zdoláván a porážen svými dětmi.
Ježíš zajásá: Ženo, tvá víra je veliká; staň se ti tak, jak chceš. (v. 28). Veliká, protože pochopila Kristovo srdce vzdor tomu všemu, co Pánova láska zakrývala právě proto, aby probudila heroickou víru.
Je zajímavé všimnout si paralely u Marka, možná ještě zřejmější: Žes toto řekla, jdi, zlý duch vyšel z tvé dcery. (Mk 7,29). Ženina slova jsou tedy mocná, a Ježíš se raduje, že ten zázrak téměř ani neučinil on, nýbrž moc lidské víry. On zvítězil, protože se mu podařilo pozvednout Kananejku k neslýchané pevnosti víry, podobné víře Abrahamově. Žena zvítězila, protože jednala tak, aby se Ježíš projevil ve své božské pravdě.
Někdy jsem si říkal, co by se bylo stalo, kdyby Kananejka začala být v odpověď na Ježíšovo chování útočná. Pán jistě nekoná zázraky pro toho, kdo je odmítá, a přece si myslím, že i v tomto případě by byl rozlišoval postoje.
Kdyby žena útočila jako Jób, tedy s vírou a v touze hledat, myslím, že Ježíš by jí vyšel vstříc stejně. Ale Kananejka by byla prohrála. Kdyby byla Madona naléhala, Ježíš by jí byl vyšel vstříc, protože by chápal opravdovost jejího postoje. Ale Maria by byla zůstala o krok pozadu, pokud jde o hluboký pokoj mysli, jehož dosáhla.
My prohráváme; Ježíš jedná s tím, kdo projeví přání jej přijmout, vždycky s láskou a milosrdenstvím.
Carlo Maria Martini – Vytrvali jste se mnou v mých zkouškách