2 Mak 7,1-2.9-14; 2 Sol 2,16-3,5;
Lk 20, 27-38
27K Ježíšovi přistoupilo několik saduceů, kteří tvrdí, že není vzkříšení, a otázali se ho: 28„Mistře, Mojžíš pro nás ustanovil: ‚Zemře-li někomu bratr, který měl manželku, ale byl bezdětný, ať si tu manželku vezme jeho bratr a zplodí svému bratru potomka.‘ 29Bylo tedy sedm bratrů. První se oženil a zemřel bezdětný. 30Ženu si vzal druhý 31a třetí a stejně tak všech sedm, nezanechali však děti a zemřeli. 32Nakonec zemřela i ta žena. 33Kterému z nich bude tedy ta žena náležet při vzkříšení? Vždyť ji mělo za manželku všech sedm!“ 34Ježíš jim řekl: „Lidé tohoto světa se žení a vdávají. 35Ale ti, kdo budou uznáni za hodné dosáhnout onoho světa a vzkříšení z mrtvých, nebudou se ženit ani vdávat. 36Už přece nemohou zemřít, jsou totiž rovni andělům a jsou syny Božími, neboť mají účast na vzkříšení. 37Že mrtví budou vzkříšeni, to naznačil i Mojžíš ve vyprávění o (hořícím) keři, když nazývá Pána Bohem Abrahámovým, Bohem Izákovým a Bohem Jakubovým‘. 38On přece není Bohem mrtvých, ale živých, neboť všichni žijí pro něho.“ (Lk 20,27-38)
Srovnání: Mt 22,23-33; Mk 12,18-27; Sk 23,8; Dt 25,5; Ex 3,2-6
Úvod k meditaci
Nejen saduceové, ale i nemálo křesťanů má pochybnosti o vzkříšení a o věčném životě. Pán odpovídá jasně – věčný život u Boha je realitou. Bůh je přece Bohem živých! Je i pro mne Bůh živým Bohem a Bohem živých? Je moje víra ve vzkříšení v souladu s křesťanským Vyznání víry? Jak skutečnost vzkříšení ovlivňuje moje jednání, moje postoje, moje vidění světa?
Výklad biblického textu
V předchozích kapitolách jsme sledovali Ježíše, jak je na cestě do Jeruzaléma. Nyní jsme již v cíli cesty. Tomuto evangeliu předchází Ježíšovo očištění Jeruzalémského chrámu: Řekl jim: „Je psáno: Můj dům bude domem modlitby. Ale vy jste z něho udělali doupě lupičů“ (Lk 19,46). Potom se ještě více vyostřuje konflikt mezi Ježíšem na straně jedné a velekněžími, zákoníky a předními muži z lidu na straně druhé. To dokladují ve 20 kapitole spory o Ježíšovu pravomoc (Lk 20,1-19), o vztah k vládní moci (Lk 20,20-26) a o vzkříšení (Lk 20,27-40). Právě tento poslední střet je nyní tématem. Saduceové se zde pokoušejí zesměšnit myšlenku vzkříšení na základě absurdního případu odkazujícího na levirátní manželství (viz níže).
27 několik saduceů, kteří tvrdí, že není vzkříšení: Je to v Lukášově evangeliu jediná zmínka o saduceích, ale objevují se potom znovu ve Sk 4,1; 5,17; 23,6-8 (více o saduceích v závěru listu). Na rozdíl od farizeů saduceové zpochybňovali vzkříšení z mrtvých, protože přijímali ze Starého Zákona pouze Pět knih Mojžíšových, kde nebyly náznaky o vzkříšení tak patrné jako v jiných, především pozdějších, starozákonních knihách. Otázka vzkříšení z mrtvých je základním pilířem křesťanské víry: Nebyl-li však Kristus vzkříšen, je vaše víra marná (1 Kor 15,17), proto uvádějí všichni synoptici tento úryvek.
28 Mistře, Mojžíš pro nás ustanovil: Saduceové se zde odvolávají na ustanovení z Mojžíšova zákona, které je obsaženo v Páté knize Mojžíšově. Účelem tohoto ustanovení bylo zachování rodového majetku a jména zemřelého muže v případě, že muž zemřel dříve, než se mu narodil potomek, který by byl jeho dědicem. Šlo o takzvané levirátní manželství (Dt 25,5n), které však bylo zvykem již v době před Mojžíšem, jak ukazuje příběh Judových synů Era a Onana v První knize Mojžíšově (Gn 38,8).
34 Ježíš jim řekl: Lidé tohoto světa se žení a vdávají...: Ježíš odmítá naivní saducejskou představu, že vzkříšení je jen vylepšeným pokračováním pozemské existence. Naznačuje, že vzkříšením člověk vstupuje do stavu, kde platí jiná, nám dnes těžko představitelná, měřítka, která nejsou už svázána se vzorcem umírání, tedy i s nutností plození jakožto podmínky pro zachování rodu a života lidí. Manželství, jak ho my na této zemi chápeme, je tedy spojeno se současnými přítomnými podmínkami lidské existence. Neznamená to ale, že by bylo zrušeno pouto, které manžele vzájemně pojilo během života v posvátném svazku. Všechno, co je v současném životě pozitivního, nebude při vzkříšení zničeno, ale proměněno do jiné dimenze, nám dosud skryté.
36 jsou totiž rovni andělům: neříká se, že by se lidé po vzkříšení stali anděly, ale v něčem se jim podobají, jsou si s nimi rovni v nesmrtelnosti a v patření na Boha.
37 Že mrtví budou vzkříšeni, to naznačil i Mojžíš: Odpověď potvrzující existenci vzkříšení Ježíš doložil nikoli náhodou Mojžíšovými spisy (Ex 3,2-6), protože právě pouze tyto knihy saduceové uznávali a mysleli se, že zde náznaky o vzkříšení není možné najít. Rozhodl se tedy saducee porazit na jejich vlastním hřišti.
37-38 ‚Bohem Abrahámovým, Bohem Izákovým a Bohem Jakubovým‘. On přece není Bohem mrtvých, ale živých: V době, kdy se událo Mojžíšovo setkání s Bohem v hořícím keři, byli praotcové izraelského národa, Abraham, Izák a Jakub, již několik staletí mrtvi. Bůh je přesto označován za jejich Boha, nemohou tedy být mrtví, neboť živý Bůh není Bohem mrtvých, ale živých. Jestliže tedy žijí, nemůže nikdo popírat vzkříšení a věčný život.
Prameny, odkazy
Luke T. Johnson – Evangelium podle Lukáše – Sacra pagina; Paul-Gerhard Müller – Evangelium sv. Lukáše – Malý stuttgartský komentář; Průvodce životem – Lukáš (Luxpress); Raniero Cantalamessa – Slovo a život – Roční cyklus C; Průvodce Biblí (ČBS); Pavel Zahradníček – www.biblickedilo.cz; Angelo Scarano – www.pastorace.cz.