Oči... a ruce
Jak miluji ty oči upřené na tvář kněze, jenž dává Boha! Podávání svatého přijímání je jedním z největších okamžiků mého života. Dávám ho každému zvolna a s vědomím, že přede mnou stojí jedinečná, nenahraditelná osoba, která má větší cenu než cokoli jiného na světě.
Modlitba hodně závisí na tom, kdo ji jménem ostatních pronáší. Jestliže má kněz nějakou podstatnou funkci, pak je to sloužení mše svaté. Kněz, který – jak mi řekl jeden mladík – „prodává své zboží“, jako by šlo o banální věc, na niž si už dávno zvykl, nikdy neuvidí v očích svých věřících světlo a hřejivé teplo, které jim nedokázal předat. Ale kněz, který v této tak důležité chvíli s pokorou a s vědomím své lidské slabosti prožívá dávání a přijímání samého Boha, nikdy nepropadne všednosti a zvyku.
Cítím se v té chvíli tak šťastný jako nikdy jindy. Šťastný, že mě Pán vybral, že mě biskup vyslal a obdaroval posláním děsivě zodpovědným a přitom krásným jako láska, která sestupuje mezi nás a stává se pokornou jako ti, kdo ji přijímají do rukou a vědí, že tyto jejich ruce jsou z prachu a hlíny. Tehdy z očí, do kterých se dívám, zazáří světlo a hřejivé teplo, vstoupí do nich nabídnutý Boží dar.
A pak ty ruce! Jak jsou krásné!
Ručičky dítěte, které se bázlivě blíží a ještě netuší velikost této chvíle, i když ji vlastně často chápe lépe než dospělý, protože je čisté, a tudíž vnímá milost, jež ho zaplavuje.
Mozolnaté ruce rolníka, dělníka, ruce zbrázděné životem. Prací, tvrdostí země či nástrojů.
Hladké ruce boháče, který nezná ospalá rána, kdy člověk v běhu stíhá metro a v běhu se večer zase vrací do rodinného hnízda. Možná, že tyto ruce poznaly jiná trápení! Strádání ve vězení, jímž je každé bohatství, každý oslnivý společenský úspěch, každá moc, každý dar, který si člověk nechá sám pro sebe. I v těchto rukou má hostie své místo, pokud jim ovšem kněz neustále a naléhavě připomíná, že se musí otevřít a podělit s druhými, ulehčit bídu, milovat.
Někdy i ruce prostitutky, pokládané lidmi za potřísněné nesčetnými objetími a laskáním. Ježíš o těchto ženách řekl, že budou-li činit pokání, dostane se jim prvních míst v Božím království.
Tetované ruce… Z nich umím číst lépe než z kterýchkoli jiných. Vím, že se to často stalo ve vězení: použily těch několik čtverečních centimetrů svobody, které jim ještě zbývaly, použily kousku své kůže, aby do ní vepsaly znamení své přináležitosti ke světu bytostí zavržených, ponížených, zničených.
Roztřesené ruce starce, který ví, že věčnost se blíží, který se jí obává nebo jí hledí do tváře, který přijímá své opotřebované tělo, ale odmítá přijmout, že jeho srdce už nebije v rytmu dnešního světa.
Ruce dospívajících, dravé a plné rozhodnosti, nebo váhavé a ustrašené.
Ruce dospělých, sebejisté, nebo zraněné zoufalstvím pří pohledu na děti, jež se daly na špatnou cestu.
Ruce chlapce zrazeného první láskou.
Ruce dívky, která je přesvědčena, že není možné, aby ji někdo měl skutečně rád, protože se ji tolikrát snažili jen ulovit, omámit, svést a zacházeli s ní jako s pouhým předmětem žádostivosti.
Ruce manželů obklopených atmosférou lásky a něhy, kteří s úsměvem zachytí dítě, které se jim plete kolem nohou a za každou cenu chce taky svůj „oplatek“.
Oči a ruce, které nikdy nemáme soudit, ale které proměníme, pokud je dokážeme otevřít do všech stran, všude tam, kde jde o naději, o pomoc potřebným, o věci dotýkající se nás všech.
Guy Gilbert – Růženec světla